بهینه سازی چیلر:

هنگامی که چیلر تراکمی با بار طراحی خود کار می کند و برج خنک کننده در حداکثر دمای طراحی تابستان کار می کند ، داده های استاندارد کاتالوگ تقریب تقریبی مصرف برق را فراهم می کنند. با این حال ، در یک سیستم معمولی ، شرایط طراحی به ندرت اتفاق می افتد. در هر زمان دیگر ، ظرفیت و کارایی به عنوان تابعی از آب کندانسور و دمای تامین آب سرد متفاوت است. کل توان مصرفی یک کارخانه چیلر نیز شامل تجهیزات کمکی مانند فن های برج خنک کننده ، آب کندانسور و پمپ های تأمین آب سرد است. توان مورد نیاز این تجهیزات کمکی با توجه به تعداد چیلرهای فعال ، جریان آب سرد و شرایط محیطی متفاوت است. با استفاده از چیلرها در اندازه ها یا انواع مختلف ، وضعیت حتی پیچیده تر می شود. اگر یک اپراتور کارخانه باید هر بار که شرایط بار تغییر می کند ، بهترین استراتژی عملیاتی را دوباره محاسبه کند ، نمی توان کارایی مداوم چیلر را حفظ کرد. یک ریزپردازنده قادر به بررسی اجمالی نیروگاه است و محاسبات را با سرعت انجام می دهد ، نظارت مستمر و پردازش تصمیم را امکان پذیر می کند. نرم افزار بهینه سازی چیلر ریزپردازنده را قادر می سازد تا به طور مداوم محاسبات کم مصرف را انجام دهد ، مطلوب ترین ترکیب چیلر را انتخاب کرده و دمای تأمین آب سرد و کندانسور را تنظیم کند. پس از آن به طور کلی مصرف برق سیستم در حداقل سطح مطلوب نگه داشته می شود.

آشنایی با چیلرهای تراکمی و نحوه کارکرد:

چیلر تراکمی به دو دسته آب خنک و هوا خنک تقسیم میشوند و چون مبحث ما مینی چیلر میباشد و مینی چیلرها بصورت هواخنک ساخته میشوند لذا فقط به بررسی چیلر تراکمی هوا خنک میپردازیم که در آنها کمپرسور, کندانسور, شیر انبساط یا اکسپنشن و اواپراتور جزء ادوات اصلی میباشد مبرد در کمپرسور متراکم میشود در کندانسور به کمک فن با تغییر فاز از حالت گاز به مایع تبدیل میشود پس از عبور از اکسپنشن بصورت مخلوطی از گاز و مایع در فشار و دمای پایین وارد اواپراتور میشود و با جذب حرارت آب موجب خنک شدن آب میشود این آب در داخل چیلر تا دمای هفت درجه سانتیگراد سرد شده و توسط پمپ به سمت  یونیت های داخلی یا همان فنکویل میرود در داخل یونیت داخلی با عبور هوا توسط فن از روی کویل هوا خنک میشود آب نیز حرارت محیط را جذب کرده و وارد مبدل میشود تا سیکل تکرار شود.

گردش مایعات:

چیلرها از گردش مایعات برای رساندن گرمای فرآیند به چیلر استفاده می کنند. این مایع معمولاً آب یا مخلوط آب / گلیکول است. سیال گرما را از فرایند خارج می کند ، به چیلر برمی گردد ، گرما را از طریق اواپراتور به مبرد منتقل می کند و از سرمای چیلر خارج می شود تا به فرآیند بازگردد

تبرید:

تبرید یک چرخه ترمودینامیکی است. چیلرها از یخچال برای استخراج گرما از مایع گردش فرآیند استفاده می کنند و در نهایت آن را به جو رد می کنند. این سیستم از یک ترکیب شیمیایی به نام مبرد استفاده می کند. انواع مختلفی از مبردها و کاربردها بسته به درجه حرارت مورد نیاز وجود دارد ، اما همه آنها بر اساس اصل اصلی فشرده سازی و تغییر فاز مبرد از مایع به گاز و دوباره به مایع کار می کنند. این روند گرمایش و خنک سازی مبرد و تبدیل آن از گاز به مایع و دوباره برگشت ، چرخه تبرید است. تغییر حالت فیزیکی یک ترکیب (به عنوان مثال ، از گاز به مایع) وسیله ای بسیار کارآمد برای جذب یا دفع انرژی است.

چرخه تبرید در چیلر از چهار جز اصلی تشکیل شده است: کمپرسور ، کندانسور ، شیر انبساط و اواپراتور که در زیر نشان داده شده است.

انواع سیستم های تبرید تراکمی:

چیلر به معنای آب سرد کن است که برای تهیه آب سرد به منظور سرمایش فضای موجود در ساختمان به کارمی رود. سیستم تبرید تراکمی مانند دیگر دستگاه های تهویه و تبرید دارای چهارقطعه اصلی کمپرسور کندانسور شیر انبساط و اواپراتور می باشد.

تصویر بالا نمونه ای از یک واحد یکپارچه تبرید تراکمی را نمایش می دهد که دارای هر دو حلقه ی مبرد و هواست و به همین دلیل نیز یکپارچه خوانده میشود. کندانسور این واحد از نوع هوایی و اواپراتور آن نیز هوایی یا آبی است که در واقع نقش کوئل خنک کن هوا را به عهده دارد.

 

جهت كسب اطلاعات بيشتر با كارشناسان ناب زیست تماس بگيريد. 1092-8872-021